Du kan selv administrere din udlejningsejendom, men…

Står du som ejer af en udlejningsejendom, så står du også overfor at træffe et valg.

Vil du selv stå for administrationen?
Eller vil du have assistance udefra, som er din økonomiske og juridiske sparringspartner?

Valget er dit.

I mine mange års samarbejde med ejendomsinvestorer, er det min erfaring, at 90 % af ejerne af udlejningsejendomme har fællesnævner med følgende:

Scenarie

Du vil gerne spare mest muligt og beholde pengene i egen lomme og så må de gerne vokse 3 dobbelt, så du kan købe næste ejendom inden for næste regnskabsår ikke?

Du begynder at investere i ejendomme på fritidsbasis, men håber jo det fører til mere og du kan drifte det igennem nogle år inden du skal nyde din 3. ungdom og leve af dine gode investeringer.

Du investerer i en lejlighed i en ejerforening i Odense C.

Lejemålet ligger i en ældre nydelig ejendom sammen med 7 andre lejemål og du har fået oplyst fra mægler, at der er et godt afkast på den og du kender flere andre, der tidligere også har udlejet fra denne gade.

En 3-værelses på 110 kvm. Energimærke E i Odense C, delvis moderniseret, ser pæn og velholdt ud synes du, så du vurderer, at du nemt kan leje den ud for en fed husleje.

Du sætter den til 12.000 kr. plus aconto vand og varme 1.500 kr.

Lejer flytter ind

Der er mange interesserede lejere, og den første glade lejer flytter ind som ønsket. Alt kører som smurt det første år, men pludselig får du et høringsbrev fra Huslejenævnet. 

Lejer har indbragt lejens størrelse og aconto indbetalingerne til huslejenævnet.
Det koster lejer 319 kr. … det koster dig 6.102 kr. hvis lejer får medhold (2022 niveau).

Du fastsatte lejen efter det du synes den var værd, men nu får du af vide lejemålet skal udlejes efter BRL § 5.1. 
Du ved ikke hvordan man beregner sig frem til omkostningsbestemt leje og du har heller ingen kvitteringer for det vedligeholdelsesarbejde, du ved der er udført af tidligere ejer.

Huslejenævnet vurderer derfor lejemålet og fastsætter lejen til at være 602 kr. pr. kvm mod de 1.309 kr. pr. kvm du har opkrævet det forløbne år.

Der findes ikke en separat vandmåler i lejemålet, det kører ind på ejendommens fællesudgifter og fordeles efter kvm og så er du også kommet til at udfylde acontobeløb forkert i lejekontrakten.

En stor regning til udlejer

alt i alt bliver det 101.882 kr. du skal betale, som dækker for m
– eget opkrævet husleje
– tilbagebetaling af aconto
– strafgebyr til huslejenævnet

Du kan selvfølgelig vælge at anke og anlægge sagen i Boligretten, men dette giver også udgifter til en advokat.

Derudover kan du fremadrettet kun opkræve 5.518 kr. i husleje pr. mdr. – du kan ikke opkræve aconto mere fordi lejekontrakten er udfyldt forkert.

Eksemplet er taget ud fra en case med bare 1 lejemål – hvordan havde det set ud hvis du ejede hele ejendommen? Og lad os så sige at hele ejendommens lejere var gået sammen og havde stiftet beboerrepræsentation og indbragt sagen for huslejenævnet sammen …

Strafgebyret til huslejenævnet for udlejer er ALTID pr. lejemål.

Lejeloven er uomtvisteligt lavet for at tilgodese lejers rettigheder og retfærdiggøre udlejers forpligtelser, hvis du spørger mig, så lad mig hjælpe dig med at lykkes uden startfejlene.

Min passion er at hjælpe dig, inden det gik så galt.

Én fejl kan koste dig langt mere end 1. års afkast kunne have givet og som ejendomsadministrator prøver jeg ikke på at frarøve dig dine penge og lukrere på dine ejendomsinvesteringer.

Mit mål er at hjælpe dig med de administrative opgaver som jeg brænder for, så du kan bruge din tid og penge, på det som giver dig værdi.

Jeg kender lovgivningen og holder mig løbende opdateret, for det er her min passion ligger. Vil du vide mere om hvad vi kan tilbyde.

Tøv ikke med at kontakte mig allerede i dag.

Med venlig hilsen

Malene Rye Hedegaard Grönvall
E-mail: mrg@regnadm.dk
Direkte tlf.nr.: 9363 0344


Følg Regnskab & Administration på www.linkedin.com/regnskab&administration

top